| Epištola k Římanům (Rim 2,14-29)
|
14. | Jestliže národy, které nemají zákon, samy od sebe činí to, co zákon žádá, pak jsou samy sobě zákonem, i když zákon nemají.
|
15. | Tím ukazují, že to, co zákon požaduje, mají napsáno ve svém srdci, jak dosvědčuje jejich svědomí, poněvadž jejich myšlenky je jednou obviňují, jednou hájí.
|
16. | Nastane den, kdy Bůh skrze Ježíše Krista bude soudit podle mého evangelia, co je v lidech skryto.
|
17. | Ty se tedy nazýváš židem, spoléháš na zákon, chlubíš se Bohem
|
18. | a tím, že znáš jeho vůli a vyučován zákonem dovedeš rozpoznat, na čem záleží.
|
19. | Myslíš si, že jsi vůdcem slepých, světlem těch, kteří jsou ve tmách,
|
20. | vychovatelem nevzdělaných, učitelem nedospělých, protože máš v zákoně ztělesnění všeho poznání a vší pravdy.
|
21. | Ty tedy poučuješ druhého, a sám sebe neučíš? Hlásáš, že se nemá krást, a sám kradeš?
|
22. | Říkáš, že se nesmí cizoložit, a sám cizoložíš? Ošklivíš si modly, a věci z jejich chrámů bereš?
|
23. | Zakládáš si na zákoně, a sám přestupováním zákona zneuctíváš Boha?
|
24. | `Jméno Boží je vaší vinou v posměchu mezi národy´, jak stojí psáno.
|
25. | Obřízka má smysl, jestliže zachováváš zákon. Jestliže však zákon přestupuješ, je to, jako kdybys nebyl obřezán.
|
26. | Jestliže naopak ten, kdo není obřezán, zachovává požadavky zákona, není to, jako kdyby byl obřezán?
|
27. | Ten, kdo není obřezán, ale plní zákon, bude soudcem nad tebou, který s celou svou literou zákona a obřezaností zákon přestupuješ.
|
28. | Pravý žid není ten, kdo je jím navenek, a pravá obřízka není ta, která je zjevná na těle.
|
29. | Pravý žid je ten, kdo je jím uvnitř, s obřízkou srdce, která je působena Duchem, nikoli literou zákona. Ten dojde chvály ne od lidí, nýbrž od Boha.
|